söndag, februari 13, 2011

Jämför Mac och Pc

Lånar mammas MacbookPro13, och njuter redan av att den är mindre och lättare än min pc på 17 tum. Ser att firefox fungerar på samma sätt i pc och mac. Bra, för flikar och mappar med länkar är superviktiga. Det går att spara dokument på skrivbordet på samma sätt...

Saknar genast Paint-programmet, men ska försöka hitta något liknande... Whaat? Finns det ingen print screen - knapp?? Gaah! Hittar inget i program-mappen, men det kanske är något som går att ladda ner, tillsammans med Windows office program, tror inte att jag klarar mig utan Word!

Jag gillar förmågan att zooma och scrolla enkelt på touchpaden, det går inte på en pc-touchpad, därför använder jag hellre mus. Men det kanske jag inte behöver nu.

Detta kunde jag göra på pc:n, printscreen och paint för att visa er vilka funktioner jag värdesätter. Ville göra samma sak på mac:en, men som sagt...

Google är bäst! Jag skrev "Hur gör man printscreen på mac?" och fick svaret Cmd-Shift-4. Bra! Så nu kan jag visa hur det ser ut här istället...

Tja, det är ju som sagt en vanefråga... Med lite tålamod lär man sig allt man vill veta.

Okej, tangentbordet då? Cmd istället för Ctrl. Det är okej, så länge förkortningarna är densamma, copy, paste osv. Jag saknar knapparna insert och delete, men de kanske finns bara det att jag inte ser dem..?

[] Bra, de symbolerna finns kvar på samma plats, ©@£$∞§|[]~™¶§°!"#€%&/()=?`^*§1234567890+´¨' Brabra. Om jag behöver andra symboler så finns ju teckenlådan. Eller, finns den på mac? (letar)
Där var den, under redigera på specialtecken. Brabra! {Dessa finns inte på tangentbordet längre} ♡

Nåja, än så länge går det bra, men har fortfarande inte bestämt mig för om jag vill ha en liten mac eller pc. Stay tuned! ;)

1 kommentar:

  1. Hihi det här får jag läsa fler gånger för att lära mig ;-)
    Mamma

    SvaraRadera