onsdag, augusti 04, 2010

Lilla stjärna

Jag läste nyss ut den här boken av Ajvide. Den är inte lika ruskig som de andra böckerna han skrivit- trodde jag först. Naturligtvis var den också blodig och obehaglig som till exempel Pappersväggar, men trots det älskade jag den här boken!

En kort beskrivning. En dag är Lennart ute i skogen för att plocka svamp, då han hittar ett nedgrävt spädbarn. Han lyckas blåsa liv i flickan och hon skriker, men inte ett vanligt barns gallskrik, utan ett klockrent E, en klingande ton. Lennart tar med henne hem och låter flickan växa upp i källaren, instängd från omvärlden, medan han låter henne lyssna på musik som hon härmar och sjunger fantastiskt bra.
Men det blir svårare ju äldre hon blir, och olika omständigheter leder henne till tv-programmet Idol, en vänskap med Teresa och ett uppträdande på Allsång på Skansen som slutar i ett kaosartat blodbad.

Gaah! Jag vill berätta hela boken, men jag kan inte göra det lika bra som Ajvide, så jag säger bara: LÄS DEN! Och rys! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar