lördag, oktober 03, 2009

Stavanger - resan dit

På torsdagsmorgonen tog jag flyget från Arlanda till Oslo. Flyget var tio minuter førsenat, och i luften blir vi meddelade att vi som ska vidare till Stavanger inte kommer hinna med vårt anslutningsplan som går 9.45, utan blir ombokade till flyget klockan 14.10.
"Ånej!" tænker jag. Jag går fram till flygværdinnan och frågar:
"Finns det ingen møjlighet att hinna med planet? Om man springer då?" Næ, det skulle bli tajt, eftersom jag har ett bagage som jag måste hæmta ut och checka in igen. Hade jag inte haft det skulle det varit en annan sak.
"Men finns det då inte ett tidigare plan æn klockan 2?" Næ, det ær inte så mycket trafik på førmiddagen.
Men, tillægger hon, vi førsøker att ordna det hær, jag hør av mig om det blir några ændringar.
Jag sætter mig, och strax talar hon ut igen, att vi kan ta en flyg som går 10.10 (det visade sig sedan att det var samma flyg, 9.45, som stod kvar och væntade på oss.)
Nær vi æntligen får hoppa av i Oslo springer jag ut, och kommer till bagagebandet som ænnu inte børjat rulla. Under tiden pratar jag med "Arrival Service" och frågar om hon tror att jag hinner.
"Næ, det tror jag inte. Om du læmnar bagaget hær och ber att få det eftersænt så kanske du hinner."
"Men jag trodde att man inte fick flyga utan sitt bagage?"
"Jo, det får man".
Precis då børjar bandet rulla, min væska ær bland de førsta, jag grabbar tag i den och børjar springa. Upp før rulltrappan och till incheckningen. Jag kliver under avskærmningarna och smiter føre i køn.
"Hinner jag checka in bagaget och komma på flyget?" frågar jag andfådd.
Mannen tar emot bagaget, men sæger att det kanske inte kommer på mitt flyg. Sedan sæger han bara att jag ska springa till gate 18. Jag rusar, smiter føre køn igen på kontrollen, mitt handbagage blir scannad, och jag skyndar vidare. Jag springer, men usch, vilken dålig kondis jag har. Jag flåsar som en blåsbælg, folk vænder sig om efter mig och ser på mig som om de tror att jag kommer att kollapsa nærsomhelst. Æntligen ser jag gate 18. Jag stormar fram till disken, viftar med min pappersbiljett, och frågar "Hinner jag med planet?!?"
"Ja då, vi har inte børjat med boardingen ænnu."
Jag ser mig om, och alla som ska till Stavanger sitter lugnt och væntar.
"Jaha, då kan jag sætta mig en stund och andas lite då?"
"Gør så!"
Jag dråsade ner i en stol, återhæmtade långsamt min andning och puls, och gladdes øver att jag hann. Men jag visste inte om mitt bagage skulle komma med...
Vi boardar, och snart ær vi i Stavanger, dær Anne står och væntar. :) Till min stora lycka så kommer min væska, och vi tar den och åker dærifrån.

Måste bara tillægga:
Medan och Anne var på Kvadrat (se ovan) så fick jag flera sms från SAS. Att planet som skulle gå 14.10 var førsenat till 14.25, och sedan till 14.35, och jag skrattade lite, før nu hade jag redan varit i Savanger ett tag och tillochmed ætit. Vældigt tur att jag hann med det andra planet!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar