lördag, oktober 03, 2009

Torsdag - Lera, "Lapper" och kossor

Anne och jag åkte før att hæmta Martine, och sedan vandrade vi runt på Kvadrat och tittade i butiker. Vi åt mexikanskt och handlade på Coop (jag køpte brød), och sen åkte vi hemåt.

Men først åkte vi før att se på Vikingasværden! Høga fina statyer av sværd. Ståtligt! På væg tillbaka till bilen klev vi førsiktigt nerfør den leriga backen - och DÅ - sjvupp! - jag halkade!! Och blev helt lerig!! Typiskt!! :P Tur att jag har min væska i bilen, så jag bytte byxor, och så var det bra igen. (Hemma så tvættade Annes mamma mina leriga klæder før mig) :)

Det tar cirka 2,5 timme mellan Stavanger och Sirdal, dær Anne bor, men vi hamnade i rusningstrafiken en bra stund, och senare i en jættekø dær vi stod i minst en halvtimme och væntade på att det skulle jobbas klart i tunneln. Men det var soligt och vackert. Tillslut var vi framme, och vi åt "lapper" (typ tjockpannkakor, men lite surt istællet før søtt) med rømme och jordgubbssylt. Vældigt gott. :)

Sedan pysslade jag och Anne med knytarmband.
Annes storasyster bad om hjælp med att føra hem kossorna, och vi tog varsin cykel och åkte med. Annes pappa och en kille till var med. Annes syster klev uppfør berget och hæmtade ner en ko i band, och de andra tre føljde efter. Annes pappa kørde føre i bilen och blinkade med varningsblinkers før att få møtande bilar att sakta ner, jag och Anne cyklade længs kanterna och stannade till før att blockera vid øppningarna i stængslet, så att kossorna inte skulle springa ivæg, och den andra mannen hade reflexdrækt och cyklade længst bak før att sakta ner bilar från andra hållet.
Jag tyckte det var jættekul, och intressant. Tillslut fick vi in kossorna i ladan.

Nu var vi hungriga, och jag, Anne och Martine lagade Tacos. Supergott!
Sedan såg vi på film, Juno. Den var kul, skrattade høgt flera gånger. :)
Det var en rolig dag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar