tisdag, september 15, 2009

Operation "Ändra vanor" - Dag 1

Idag började det. Operation "Ändra vanor", som jag skämtsamt kallar det.

Eftersom jag har lektioner på eftermiddagar så har jag en strålande möjlighet att göra något annat på morgnarna. Vanligtvis skulle jag ha sett det som en chans till en ordentlig sovmorgon, men nu har jag bestämt mig för att gå till gymmet och träna istället!

Imorse var jag dock inte så motiverad. Jag var trött och ville hellre sova. Tillslut steg jag upp och åt frukost. Och funderade "ska - ska inte?, orka - orka inte? vill - vill inte?". Till saken hör att jag fortfarande är lite förkyld, och känner man sig krasslig så tycker man synd om sig själv, och då vill man absolut inte träna.
MEN - jag tänkte så här: "Jag behöver ju inte träna i mer än en halvtimme, det räcker bra och då har jag åtminstone kommit igång." Så jag bytte om och hoppade på cykeln och åkte till gymmet. Jag promenerade i 25 minuter och jobbade på tre maskiner som förstärker styrkan i axlar och rygg. Sen cyklade jag hem och duschade. Jag kände mig fantastisk!
På bussen på väg till skolan så kände jag hur skönt det var att andas. Det låter konstigt, och jag vet inte hur jag ska förklara det, men på något sätt så kändes det väldigt skönt att andas.

Så detta ska jag göra varje morgon mellan måndag och torsdag. Vakna runt 7, halv 8, äta frukost, träna klockan 9 till maximum 10, duscha och kanske äta lunch innan jag åker till skolan. Nu gäller det bara att göra det också! Wish me luck!

Något annat jag också ska ändra på är mina läxvanor. Jag är inte så himla bra på att göra läxor, faktiskt, inte sedan min krasch på vårterminen i nian. Innan dess var skolan jättekul, efter det har jag kämpat och gjort det minsta lilla acceptabla.
Grejjen är att det är inte så lätt att göra läxor hemma, när det finns så mycket annat som frestar. Se på TV, surfa på nätet, läsa en bok... Ja, jag kan till och med diska eller städa mitt rum bara för att undvika att göra mina läxor!

Men det ska ändras på! Jag ska efter lektionstid sitta i biblioteket och plugga. Jag sitter faktiskt här just nu (och - som ni märker, gör inte läxor, men snart!) och det är en skön atmosfär här, tyst, lugnt och stilla. Lukten av gamla böcker och närvaron av massor med andra djupt koncentrerade studenter. A mi me encanta! Här kan jag fokusera på mina läxor utan distraktioner (om jag inte då har med mig min laptop, förståss).

Så nu ska jag plugga! Jag har massor med läxor, jag ska bland annat översätta en text från spanska till svenska och jag ska skriva ett referat av en spansk artikel.

Tjingeling! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar