onsdag, januari 19, 2011

- 30 kg! :D

Den första juni 2010 så gjorde jag en Gastric Bypass - operation. Som ni ser på bilden så blev min matsäck betydligt mycket mindre, det får inte plats så mycket mat där längre. På sex veckor kunde jag inte äta annat än flytande, som soppa och proteindrycker, och jag trodde livet var över! Men den första månaden eller två så rann 15 kg av mig. Och nu, 6 månader efteråt, så har jag gått ner totalt 30 kg, och det är bara början! ;) Jag vill gå ner 15 kg till, sen blir jag nöjd.

Hur ser då mitt liv ut nu efter operationen? Matmässigt mycket mer annorlunda, jag orkar inte äta så mycket längre, det får ju inte plats! Så jag tar mindre portioner. Och det är svårt med för mycket fett eller socker. Men det jobbigaste, vet ni vad det är? Tänk er detta: det är en varm sommardag, och du är vansinnigt törstig. Du fyller ett stort glas med kyligt vatten, och klunkar i dig hela glaset! Det kunde jag göra förr, men nu får jag ont i magen om jag tar två tre stora klunkar! Det saknar jag mest, men jag får lov att lära mig att dricka lite i taget så att man inte blir sådär törstig.
De här enorma jeansen var mina bekvämaste när jag var som störst, och det enda jag kunde ha på mig... Men inte nu längre! :D Eftersom jag har blivit så mycket smalare så har jag shoppat massa nya snygga kläder, till och med klänningar! :D Det är roligare att köpa kläder när det finns en hel del som passar.. :)
Men hur kan jag gå ner så mycket? Äter jag någon speciell kost eller tränar jag järnet? Nej. Jag äter precis samma mat som förut, bara i mindre portioner, och jag tränar inte alls. Det är dumt, ja det vet jag, men jag ogillar ju att träna... Men till våren kanske jag kommer med i ett Kom-igång-projekt som universitetets träningshall anordnar! :D Jag ska snart göra ett konditionstest på cykel, och har jag tillräckligt dålig kondis så får jag vara med i ett träningsprogram på 13 veckor! :D Det ingår också föreläsningar om kost och massa annat bra! :D Så håll tummarna för mig, för det här behöver jag verkligen!!

Och till dig som har svårt att gå ner i vikt... En operation är den sista utvägen, när inget annat fungerar. Man måste verkligen veta vad man ger sig in i, för det går inte att ångra sig när man väl gjort det. Jag kan tyvärr inte ge några kostråd eller träningstips, för det var det jag själv inte lyckades med. Jag kan bara önska dig lycka till med kämpandet!! Kram!

1 kommentar:

  1. Du är ju bara så himla bra!!!! och snygg, dessutom :-)
    Hoppas du kommer med på träningen, håller tummarna og krysser fingrene ;-)

    SvaraRadera