söndag, mars 29, 2009

Förra veckan och denna.

Hejsan!

Nu ska jag skriva om förra veckan.

Torsdag:
Skola. Jag skypade hem på Protocolo. :)
På kvällen var vi på Olla Quemada. Jag, Anne och Johanna med tre Nica-killar. Den jag pratade med tjatade hela kvällen om hur mjukt hår han hade. "Känn på mitt hår, det är så mjukt. Det är helt naturligt. Jag gillar att ta hand om det - men jag är inte bög! Nä, jag bara gillar att ta hand om mitt hår..." och on and on! Senare, på Oxygen, pratade han om sina mjuka händer. Han hade jobbat hårt på en tvålfabrik, men han hade ändå mjuka händer. Känn! Känn! Tjatade han och smetade sina händer på mina armar. Jag flydde. Senare skämtade vi om vad han senare skulle berätta vara mjukt. "Känn, den är mjuk, men den kan lätt bli hård!". Urk. :P

Fredag:
Vi var på studiebesök på museeum och i den äldsta träkyrkan i León, med en fin sol i taket, för att kombinera katolicism med indianernas tro.
Efteråt frågade Sobeyda, min lärare, om jag ville äta lunch hos henne. Det ville jag. Väldigt trevligt. Vi tittade på fotografier av henne som ung. Hon hade ett fint hus och en fin gård. De höll på att bygga ut. På gården växte mango, fyra olika typer, och citroner. Jag, hon och hennes äldsta son på 4 år plockade. Väldigt roligt. Hennes son var så kul. I början var han blyg, men när jag låtsasdog av hans leksakspistol blev vi bästisar. :D Han visade mig sin ritbok och vi ritade lite tillsammans. Jag ritade två dinosaurier som han färglade. Sen åkte vi till Rio Dulce, en plats med pool och flod. Stillsam plats. Vi bara tittade lite, drack fanta och åkte hem. Hennes man skulle in till stan, så jag fick skjuts. Schysst! :)

Därefter fixade jag boende på Corn Island och duschade. Det skulle vara fest hos Petra den kvällen, men jag var osäker på om jag ville gå. Jag tänkte "om jag kommer i min vita klänning så går jag". Den hade varit lite trång innan jag åkte ner, men det gick lätt att få på den nu. :D Så jag gick på festen.
Det var vit klädkod och norsk tacos. Väldigt trevligt. Det var lugnt i början på kvällen, sen kom det fler och fler. Jag drack ganska mycket rom och pepsi den kvällen. Jag och Lenin, som jag pratade med den kvällen, gick bort och köpte mer pepsi.
Vid 23 funderade jag på om jag skulle gå hem, för jag hade ont i ryggen. Men jag drack lite till och smärtan försvann. Senare, kl 02, uppstod samma tanke, men jag stannade kvar.
Vid 03 började jag bli nykter igen, hade gått över till vatten, så jag drack lite mer rom.

Kl 04 började slagsmålet. Dimmigt såg jag hur en kille sprang fram emot oss, och krockade in i en annan kille. En dominoeffekt skapades, och många dråsade omkull. Jag var sist i raden, ramlade av min plaststol. Mödosamt tog jag mig upp, och insåg att jag behövde flytta på mig. Jag grabbade tag min kamera, vattenflaska och mitt glas med rom och pepsi och ställde mig bort hos Petra och de andra tjejerna. Jag tittade, och såg att det var ett ganska allvarligt bråk. Blodigt. Två av våra killar var också intrasslade, jag tror de försökte separera de bråkande. När Jörgen kom upp till oss såg jag att hans t-shirt var blodig. "Är du skadad?!" frågade jag. "Nä, det är någon annans blod." sa han. Vi konstaterade att festen var slut, och Petra uppmanade oss att gå hem. Det gjorde vi. Vi tog en taxi. Jag var rätt så full, och inte speciellt trött. Jag försökte få av mig min klänning, men blixtlåset gick sönder. Jag krånglade mig ur den och plockade fram mina sygrejjer. Jag satte igång och började sprätta bort blixtlåset. När jag gjort en fjärdedel blev jag trött och gick och la mig. Klockan var halv 5. Jag satte klockan på 13.00 (åtta timmars sömn behövde jag åtminstone) och somnade.

Lördag:
Steg upp kl 13. Jag och Jörgen gick och köpte mat på Union. Jörgen var smart och köpte färdiglagad mat. Jag fick laga till min själv. Sen åt jag. Därefter gjorde jag inte mycket den dagen. Jag sprättade bort resten av blixtlåset och sydde ihop klänningen. Sen skypade jag hem, lämnade och hämtade tvätt på Iguana och duschade.

Söndag:
Gick upp kl 9 och åt en drickyoghurt till frukost. Sen dess åt jag bara två bananer, en morot och en påse chips innan jag insåg vid 21 att jag behövde äta middag. Då åt jag min konservburksblandning och en falukorvs/leverpastejsmacka som jag fick av Jörgen. :) Däremellan gjorde jag inte mycket, försökte göra läxor.

Måndag:
Skola på stranden. Solade innan första lektionen. :)
Det var en kul lektion, vi läste en berättelse om två systrar som vann en bil på skraplotto och bråkade om vem som skulle ha den. Ganska tragiskt egentligen, men det var en spännande historia, och kul för att jag förstod den. Hade läst igenom den en gång innan, och det var bra, för den var ganska svår.
Sen åkte jag hem och gick till postkontoret, som var stängt. Gick på skrivkurs, hur man skriver akademiska texter, men det var jättetråkigt. Funderade istället på vem jag skulle skicka vykort till och vilka ämnen jag skulle skriva om.
Hem, duscha.
Jag åt middag på Taquezal med Johanna och Jörgen. Fisk. Det var gott och jättetrevligt. :)

Tisdag:
Minns inte vad som hände. Förmodligen inget speciellt.

Onsdag:
Jag sov, för jag hade sovmorgon. :)

Jag gick till postkontoret och fick köpt vykort och frimärken. Sedan funderade jag, ska jag åka till stranden och vara med på lektionen efter lunch, eller ska jag skippa det? Å ena sidan får jag ont i ryggen av att åka till stranden, å andra sidan är det jobbigt att missa lektioner. Jag bestämde mig för att åka. Jag var tvungen att ta lokalbussen. Det var ganska okej, de körde långsammare än skolbussen eftersom folk hoppade av och på hela tiden.

Jag kom till stranden och mötte Sobeyda. Hon frågade mig "Varför var du inte på lektionen imorse?" "Vad menar du, vi har ju lektion efter lunch?" "Neeej! Vi bestämde ju igår att vi skulle ha den på morgonen på Protocolo, eftersom du har ont i ryggen!" Jag tittade blankt på henne, sedan mindes jag. "Juuuust deeet!! Åååh! Men kan inte du och jag ha lektion ändå, nu när vi ändå är här?" Det gick Sobeyda med på, men Elisabeth, hennes chef, sa nej. Det var faktiskt lite kjipt av henne. :/ Sobeyda viskade och frågade om jag ville följa med henne hem och ha lektionen där, men det orkade jag inte, så vi sa att jag kunde vara med på den andra gruppen imorgon istället. Greit.
Hem.

Jag och Johanna gick ut och shoppade. :D Vi hittade en del fina grejer, men jag fotade och sa att vi skulle tänka på det tills imorgon. Om vi fortfarande ville ha det då kunde vi köpa det. :) Jag hittade fem väskor och en klänning jag ville ha. Jag köpte en söt grön topp iallafall. :)
Sen gick vi hem och lagade mat. Gott. :)

Torsdag:
Jag var riktigt trött den morgonen. Jag blev irriterad när jag såg att det inte var någon god frukost, men jag var tvungen att äta. Jag tog två kokta ägg i handen och satte mig. De andra skrattade lite åt min grottmänniskostil, men jag brydde mig inte. :P
Vi hade grammatik, sedan spanska. Jag sa att jag inte klarade att åka till stranden, och Sobeyda sa att det var okej. Jag gick med Johanna, Anne, Katja och Marie på ett café och åt en brownie istället. :D

Vi gick hem och lagade mat.
På kvällen gick jag, Johanna och Anne på bio och såg Benjamin Buttons. Det var kul, jättefin film, och äntligen lite popcorn!! :D Men det var iskallt i salongen. Trots mina långbyxor, strumpor och skor och fleecetröja så frös jag. Men det var kul. :D

Fredag:
Karneval! :D
Vi hade jättekul när vi ordnade oss, vår hörna förvamdlades till sminkhörna, vi installerade en spegel där och bordet blev överbelamrat med smink. Jag hade fixat håret, massa mousse och lite tuperat, men Johanna sa att hon kunde fixa till det ännu mer. Jag blev chockad när jag såg hur det blev, det blev nästan afro! Håret stod rätt upp och var runt som en boll. Superkul! :D Och så sminket sen! Jag fick låna en kajalpenna och gick loss. Ni har sett bilder nedan. Det blev superbra. :D
Tillslut gick vi, och vi gjorde en storartad entré. Johanna, cirkusdirektören, annonserade vår ankomst, och med Hilde, clownen i spetsen gick vi in. Clown, Spådam, Lindansörskor och det frukade Lejonet! :D Superkul. Men oj, vad de andra hade fina dräkter också!
Det var Teenage Ninja Turtles, en sexpack med Toña-öl, Knatte Ole Doffen, tre killar utklädda till skedar (ja, spoon), en tjej utklädd till Gatorade, en kille till hula-hula flicka, en tjej var utklädd till Rigo - helt klockrent! Och skrämmande likt! :D Det var konstsimmerskor, doktorer, en bordellmamma, en hippie, två supermänn från The Incredibles, en playboykanin, tre änglar, tre tjejer utklädda till typiska nicaraguanska vägarbetare (de vann tävlingen). Nummer två var Toña sex-pack öl, och på tredje plats Tommy som var utklädd till vår granne uteliggaren som bor på vårt gatuhörn och samlar på pet-flaskor och burkar, och Mille, utklädd till Rigo.
Det var fantastiskt kul!
Jag blev full ganska fort, insåg inte att den bål vi fick som välkomstdrink var så stark (det innehöll vit rom), så jag slog av på takten, men dansade loss och hade superkul!
Senare gick vi ut och vidare, hoppade på ett flak till nästa uteställe. Dansade lite salsa med en Nicaraguan, men sen gick vi vidare. Det blev svårt att hitta ett kul ställe, så tillslut gav jag och Anne upp och åkte hem (klockan kan ha varit 03).
Jag var inte trött, så jag slog på datorn och skypade hem, klockan var ju 10 hemma! Men det var dags för Melodikrysset, så de kunde inte prata. Jag laddade upp bilderna från kvällen och surfade lite, sen fick jag pratat en stund innan jag somnade.

Lördag:
Sov och sov. Vaknade, och sov lite till. Jag hade ont. I ryggen, i magen, i axlarna och nacken, och i varenda led, kosntigt nog, som i armarna. Jag försökte sova bort smärtan, men det gick inte. Jag väcktes till lunch/middag, och det var jag tacksam för. Mina kompisar hade slagit på stort, kunde inte bestämma sig vad vi skulle äta så vi hade fyra rätter. Soppa, hamburgare, pasta och chinamat. Supergott. Jag diskade upp allt efteråt. Sen gick jag och la mig igen.

Söndag:
Sov inte lika länge idag.
Har inte gjort så jättemycket idag, mest slappat. Vi har bestämt att vi ska sova på Rigos strandhus mellan tisdag och onsdag, och ikväll ska vi klä upp oss och äta på finrestaurang. :)

Nu har jag skrivit tillräckligt mycket. Hädanefter ska jag försöka skriva kortare blogginlägg.
Kram och Hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar