måndag, mars 16, 2009

Oropendula y Perezoso

Hej.

Jag är hemma från Matagalpa, och jag är trött och har ont i ryggen efter 5 timmars busstur dit och 5 hem. Men hann ändå gå på gratisbio och se Amores Perros, en riktigt stark och svår film, som jag rekommenderar!

Väldigt kort om helgen.

Jag har sett apor, sengångare/dovendyr/peresozos, oropendulas (en typ av fågel) och badat i ett vattenfall. :D

Jag älskade naturen i Matagalpa. Berg och dalar. Jag ville återfödas till en oropendula och flyga runt där. Och så sa Hilde att så här ser det ut i Norge också. Åh!! Jag vill flytta till Norge! :D

En oropendula äter frukt och bygger hängade bon i träd. De kan känna av en vecka innan om det ska ske en jordbävning eller ett vulkanutbrott, så då flyger de därifrån.

Tills jag lagt in mina egna bilder på datorn så ska jag visa er mina två favoritdjur just nu. :)


Så här ser fågelbona ut. De är byggda av bananträdbark.

Se så sööööt! :D
Godnatt!

1 kommentar:

  1. Vad kul att höra att du haft en trevlig helg, även om det var en lång busstur. Ska bli kul att se dina egna bilder sen.

    Själv hade vi fest här på lördag med rakfisk och det var jättetrevligt med.

    KRAM!!! /Pappa

    SvaraRadera