torsdag, april 02, 2009

Kanelbulle!

Jag hade lyckats ställa in väckarklockan fel, så jag vaknade en timme för tidigt, men jag trodde att skolan hade börjat. Jag blev stressad och rusade ut. Ingen var där, men jag tänkte att de var i skolan. Men Lucia stod och lagade frukost. Det tyckte jag var konstigt, hon skulle väl diska vid den här tidpunkten? Jag frågade henne vad klockan vad, och tillslut förstod jag att jag hade en timme innan skolan skulle börja. Skönt. :)

Jag hade med mig min stora packning. De andra undrade om jag skulle ut och resa en vecka, eller flytta bort eller något. N, jag ska sova på stranden en natt... Jag förstår inte själv hur min ryggsäck kunde bli så tung, jag hade ju bara ett ombyte kläder med mig, och pyjamas, och kudde, och toalettsaker... Men det är ju inte så mycket. Det måste ha varit skolböckerna som vägde.
Jag fick stå ut med de andras retsamheter och gliringar. Jag hade åtminstone det jag behövde.

Vi hade lektioner, och på eftermiddagen gick vi till Rigos hus. Vi la oss på tunna madrassen på platån och tittade ut över havet. Många gjorde läxor. Men efter solnedgången blev det för mörkt för det.

Vi gjorde oss iordning och gick till restaurang Barco de Oro. Det var ganska långt att gå, men ett trevligt ställe med god mat. Jag beställde dagens fisk (bara filé, de andra fick en hel med huvud och ben och allt!) med vitlökssås. Supergott! Vi var: jag, Anne, Johanna, Hilde, Anita, Katja och Jörgen.

Sen skulle Anne, Johanna och Hilde prata med en person som de lärt känna någon annanstans, så vi andra fyra gick till Coco Bar. Men det var stängt. Sunniva var där med två killar som skulle bygga hus, så Anita stannade kvar. Vi andra tre gick hem.

Jag satte mig och gjorde läxor. Det gick rätt bra, kom in i det ordentligt. Men klockan elva kom Jörgen och var nästan förbannad på mig för att jag gjorde läxor, och beordrade att jag skulle gå till platån där de andra var. Okejdå. :P

En kille spelade gitarr, några sov, andra låg och pratade. Hilde och Johanna diskuterade vem som var vem i "The 70-show". Jag nämnde att jag skulle gillat att leva på 70-talet och vara flowerpower tjej med lockigt hår och batikkläder och kjol, och de lovade att komma och inreda min framtida lägenhet i 70-tals stil. Sorry, mamma och pappa. :P

Sen gick jag och la mig. Jag var trött...

Nästa morgon snoozade jag rätt länge, gick upp en halvtimme innan lektionen skulle börja. Fixade lite frukost som jag åt vid lektionens början. Gott.

Efter den lektionen gick vi till strandskolan och hade lektion med Sobeyda. Men jag var supertrött, kunde inte koncentrera mig på den svåra texten vi läste, satt mest och somnade. Vid rasten smög jag upp och la mig på golvet och sov en timme. :P Skönt. Efteråt bad jag om ursäkt till Sobeyda, men hon sa att det var okej.

Efter lunch pluggade jag lite, och så åkte vi hem.

Jag gick till affären och köpte kvällens middag, chili con carne. Köpte också ett par nya hörlurar. :D Mina två som jag hade med mig är sönder, de sprakar.

Vi lagade mat, åt, och sen gick jag till salsa. Fast vi dansade merengue. Vi kom inte igång förrän efter en halvtimme, och vi hade bara en halvtimme lektion, för han var tvungen att öva med ungdomar som skulle ha stort uppträdande dagen därpå. Men vi skulle få igen den timme vi inte dansade.

Jag hängde med några kompisar till Santiago, ett av de tre hus vi elever bor på. Jag hade inte varit där ännu. På vägen visade de ett café (La Terraza) med kanelbullar och fullkornsbröd!!! Gud ske lov! Det måste jag köpa!! :D Och kanelbullen var jättegod, bara 8 cordobas. Farligt billigt... Ska försöka att inte överkonsumera det..
Santiago var ett supertrevligt ställe. Jag blev så avundsjuk, för de hade privat toalett och dusch på rummet och jättestor garderob med massor av lådor och plats för galgar.

Imorgon måste jag packa till Corn Island, ringa två taxichaufförer och ordna så att de kan hämta mig, jag måste ta ut pengar på banken, skriva ut examensuppgiften på internetcafé. Kanske jag kan få mig en massage om jag har tid (men det borde väl finnas på Corn Island också). Jag måste köpa schampoo. Och på kvällen är det salsakväll. Och jag har lust att fika på La Terraza. Så mycket att göra, så lite tid. Men det ordnar sig. :)

Kramkram!!

1 kommentar:

  1. Vilken tur att du inte hamnade på Santiago men på Colibri där du fått så goda vänner:-) Comfort i all ära, men vänner ger en helt annan comfort och det vet du ju... Dina kompisar är ju helt fantastiska och de kommer att vara med dig resten av livet.

    Mmm fullkornsbröd det har vi oxå fått skickat till oss från onkel Mats, bästa brorsan altså:-D
    Om du inte hinner med massage så hinner du väl det på Corn Island som du skriver.
    Ja jag förstår att tiden rinner iväg, du får nog sluta sova;-)
    Vi snakkes hjärtat mitt <3 KRAAM
    mamma

    SvaraRadera