tisdag, maj 12, 2009

Dag 10 i Guate

Idag åkte jag till Pana och shoppade lite. :) Lite ja, det blev ett par tofflor, en byxa till, ett bälte, en genser (och en till lillebror) och en färgglad bag. :)
Jag sprang (nja, snarare strosade) runt hela Pana och letade efter en rosa genser (sudador, sudedor?) som jag hade sett i San Pedro, men som inte verkade finnas någonstans i Pana.
Sista stället jag frågade på (jag hade egentligen redan gett upp och börjat planera en tur till San Pedro) där fick jag napp. Jag frågade efter en sudedor rosado oscuro, och försäljaren (som verkade lite desperat) flackade med blicken och bad att jag skulle vänta i en kvart, Nej! 10 minuter, medan han snabbt cyklade iväg och hämtade den. Uppgivet tänkte jag, okej (jag veknade för hans desperation), han kan få 10 minuter av mitt liv, även om han kom tillbaka med en ljusrosa genser som jag redan sett överallt, så jag satte mig och knöt band en stund.
Men han kom tillbaka med rätt färg, och jag blev glad, den var snygg och passade (väldigt omfångsrika ärmar dock, men det kan man sy in), så då frågade jag efter en blå också, till lillebror. Blicken flackade igen, och han vädjade "Kan du vänta i 10 minuter?" Okej sa jag, och han stack iväg.
Den blå var mindre och passade egentligen bättre på mig, men den rosa fanns inte i mindre, så det fick vara. Tror den är lagom till Axel. :)
Sen satte prispratet igång. Minns inte hur mycket han skulle ha för en, men det var väl närmare 180 Q, och jag sa att mina vänninor köpt varsin för bara 70 Q. Tillslut gick han med på 80 Q styck, och jag tänkte att jag kunde bjuda på den tjugan för hans besvär att cykla efter dem.
Egentligen var vi klara, men så såg jag en kul, färgglad bag, som jag hade tänkt att jag kunde köpa tillsammans med tröjorna för att få ett bra pris, så började jag pruta igen.
"Väskan plus två tröjorna för 200 Q?" (då skulle väskan kosta 40 Q.)
"Oooh nej! nej nej, 'hecho de mano', 'handmade'" förtydligade han, inte mindre än 180!" b
100 säger jag, och står fast vid det, trots att han sänker till först 120 och sen 110.
"105?" frågar han till slut.
100, vidhåller jag.
"Men hallå" tycker han "en femma hit eller dit?" och jag säger också "men hallå...".
Jag sa saker som att jag inte hade pengar, att jag inte skulle ha nog till båten, att jag inte hade en hel femma ("vi kan växla! kontrade han!). Jag började bläddra bland mynten, gav dem 3 Q och två 25 ören och några 10 ören, och det nöjde de sig med, och jag blev av med småskrot. :) Båda parter var nöjda, tackade och önskade varandra en god dag... :)

Väl hemma, efter en blöt båttur, så jobbade jag lite med oppgaven. :)

På kvällen lagade jag middag till mig själv, för tjejerna hade lust att äta på Iguana. Gott, men jag lagade för mycket. Nåja, det blir lunch till imorgon. Nu när jag har börjat med det här att laga mat och upptäckt att jag kanske är ganska bra på det (tycker själv det smakar gott), så har jag upptäckt mina favoritingredienser. De är som följer (utan inbördes ranking):
Majs, champinjoner, vitlök, kokos, avokado, morot, lök. En måltid är inte komplett utan minst 4 av dessa ingredienser. :) Kokos kanske jag kan avstå, men det ger en kul och annorlunda smak... Jag tror jag tar hem min påse med kokos, vill inte lämna den kvar... ;)

Jag diskade, och plötsligt upptäckte jag blod på mitt högra långfinger. När jag sköljde bort det såg jag att det inte var så farligt. Ett Nalle Puh plåster löste krisen.
Sen fick jag lust att äta mango. Började skala av skalet, och då! Då skalade jag av en bit av nageln och huden på mitt vänstra ringfinger. Det gjorde inte ont just när det skedde. Blodet rann, mycket mer dramatiskt än mitt sår från innan, och jag försökte skölja bort det (då började det svida), men det hjälpte inte.
Ryckte till mig en servett och tryckte på, försökte hålla det högt, men det hjälpte inte.
Rafsade fram min första hjälpen låda och hittade blodstillande vadd och lite tejp, som jag nu lindat om mitt finger.
Just nu ligger jag i soffan med vänsterhanden över huvudet och skriver med bara långfingret (för pekfingret är upptaget med att vara omplåstrat av Nalle Puh.)
Tycker att tjejerna ska komma snart och tycka synd om mig, kanske fortsätta diska och göra iordning mangon... ;)
De har kommit, och blodet har stllats. Mango blev uppskärt för mig, och jag undersöker skadan. Jag lyckades skära av mig en ordentlig bit... Chunky.. :P Det svider. Vet inte om jag ska ha den omplåstrad eller i fria luften..? Kanske bäst att ha fingret omplåstrad första natten och sen ha den fritt? Jag gör så. Nalle Puh kan komma till undsättning ännu en gång! :) Eller, nä, har ett större bättre plåster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar