söndag, maj 10, 2009

Dag 7 i Guate

Upp tidigt, tre och en halvtimmes sömn. Japp! :P Johanna och Israel hade fixat frukost, varm choklad, mango, ananas och banan. Gott! :)
Sen följde jag med dem till kajen. När vi var kanske 700 meter ifrån såg jag att båten åkte. Jag viftade och ropade "Panajachel?" och de viftade tillbaka och körde in mot bryggan som fanns precis där. "Kom!" sa jag till Johanna och Israel som såg lite förvånade och imponerade ut över min liftningsteknik, och så skuttade jag ner till bryggan. :) Kramar och lyckönskingar och löften att ses igen, och så for de. :( Jag saknar dem...
Sedan gick jag till Iguana för att sitta på internetcafét, men det öppnade inte förrän en timme. Affären var också stängd, så jag gick hem. Försökte få igång internet, men signalstyrkan är 0 %. Obefintlig. Verkar som om någon farit iväg med sitt internet, för nu finns det ingenting här i närheten. :(
Jag diskade, och så gick jag tillbaka till Iguana. Fick veta att de inte hade skype där, så jag skrev lite på facebook och uppdaterade bloggen. Jag var ledsen för att jag inte kunde få prata med mina föräldrar. Är van att kunna ringa hem precis när jag vill. Det var inget särskilt, och jag mår bra och så, det var bara just det att när jag inte kunde ringa så blev jag ledsen.
Affären var fortfarande stängd, så jag gick hem. Tog en dusch och la mig och sov i tre timmar. När jag vaknade var Karianne och Miriam hemma igen, och nu sitter vi och försöker jobba med oppgaven, men jag tycker det är mycket roligare att knyta band..

Vi hade en skorpionincident, så jag tog kål på den. Pytteliten, bara ett halvt lillfinger. En lätt match. Hoppas bara inte mamman kommer och letar efter den...
Det glömde jag skriva, häromkvällen var det en skorpion i badrummet som stack Karianne i foten. Den var lite större en den vi dödade idag. Usch! Men Karianne mår bra och foten ser fin ut, så det verkar okej.
Då har vi alltså sett skorpion tre gånger här. :/

Jag tog en tur till Björns hus, men ingen var hemma, de hade precis åkt. Och så försökte jag gå och hälsa på i Villa Eggedal, men där var det också låst. Men så mötte jag Santos, som jobbar på Björns hus, och han visade mig runt i huset. Jättefint, och stort som ett slott!
Jag frågade om internet, och efter lite telefonsamtal till Armand så fick jag nyckel till Björns hus så att vi kan sitta där och ha tillgång till internet. Annars sa Armand att det finns ett modem i vårt hus, men den var på nedervåningen och tjejerna var inte hemma (tror de övernattar i Pana), och bara Cruce har nyckel, så Santos försökte ringa honom för att fråga om han hade lust att komma ner och öppna för oss. Antingen ikväll eller imorgon bitti.
Egentligen är alla som jobbar här lediga hela helgen och på måndag, men kanske han har lust att hjälpa oss med det. Men nu kan vi iallafall gå till Björns hus, och jag hoppas det går att koppla upp sig till det internetet. Det borde gå...
Hoppas hoppas! :D

Jag har lagat flan! Det betyder créme caramel. Färdigpulver och mjölk. Hoppas det smakar gott... Det smakade som mjölk och karamell. Ganska gott.. :)

Jag känner mig inte bra. Jag har ont i magen, en massa luft, och när jag rapar så verkar det som om jag ätit ägg, vilket jag inte har. Dessutom är mitt huvud tungt och fullt av bomull. Och min kropp påminner mig om att jag behöver massage, fast det är en annan sak.. Jag hoppas inte att jag är matförgiftad, fast det hade väl märkts... Nä, jag tror (och hoppas) att det är psykosomatiskt, att min hemlängtan ger uttryck i magont... Vi får se om jag mår bättre imorgon...

Nu sitter vi i Björns hus med varsin dator och försöker komma in på internet, men det funkar inte. Vi väntar på Santos som kommer snart och hjälper oss...

Nä, det funkar inte, för vi måste ha en kabel, som vi inte har och som inte fanns i huset. Istället öppnade Cruce för oss i nedervåningen för att hämta modemet som tydligen fanns där, men det fungerar inte heller. Har läst hela hjälp-manualen, men det stod inget som kunde hjälpa mig. Förmodligen måste vi väl fylla på med pengar, men vad det kan tänkas kosta har jag ingen aning om... Så jag måste åka in till Pana och kolla upp det. Och då kan jag skypa hem också. Och handla lite mat...

Fan vad jobbigt allt var då! :'(

Och när vi kom hem var det en stor spindel på väggen, och tjejerna freakar ut. De bad mig döda den, men jag vill inte. Herregud, döda den själv om den är så jävla besvärlig för er! Mig gör den inget, den bara är där på väggen och äter flugor. Dessutom känner jag mig sjuk, ont i magen, ont i huvudet, och är trött och irriterad för att internet inte fungerar. Jag har iallafall inte brustit ut i ett raserianfall... Men det är inte långt undan, de klagar hela tiden på alla småkryp. Skorpioner kan jag förstå (det var en stor i Björns hus som JAG trampade ihjäl)...

Nä, jag tror jag ska gå och lägga mig istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar