torsdag, maj 07, 2009

Dag 3 och 4 i Guate

På måndag morgon mötte jag Rosalia vid kajen, och följde med till Pana. Vi tänkte att vi skulle väga min väska, men killarna var säkra på att den inte överskred viktgränsen.

När de hade åkt så gjorde jag ärenden i Pana. Jag fixade min mobil, tog ut mera pengar, shoppade lite smått och så. :) Sen åkte jag hem och satt på datorn hela eftermiddagen, läste serier.

Klockan 4 så gick strömmen. Vilket var okej, eftersom det fortfarande var ljust och eftersom jag hade batteri på datorn. Men inte tillgång till internet. Lyssnade på podcast istället. Men när det började mörkna vid 6-tiden skyndade jag mig att leta fram min tändare, och tände de två blockljus som fanns här. Det blev mysigt.
Efter ytterligare nån timme stängde jag av datorn, batteriet var snart slut. Lyssnade på Ipod istället. Men det fanns ytterst lite att göra med bara lite levande ljus, så jag bestämde mig för att gå och lägga mig, halv 8 på kvällen. Borstade tänder, tog på pyjamas och hade lagt mig i sängen, och precis då kom strömmen tillbaka!! Men jag gick och la mig iallafall...

På tisdagen gick jag upp tidigt, och åt en mumsig frukost (granola och mjölk, rostat bröd med smör, ost och tomat, té med kanelsmak och honung) och försökte få igång internet. Hela dagen har det varit uruselt. Får överhuvudtaget inte till det! Jag får detta konstiga felmeddelande:

Web Acceleration Client Error (515.2) - Upstream TCP Connection Establishment Timeout
The Web Acceleration Client could not create a TCP connection with the web server or proxy server. Retrying the web page may correct the problem.

Jag har mellan 20 - 30 % signalstyrka, alltså röd-gul status. Inge vidare...

Men på förmiddagen kom Karianne och Miriam! :) Det var jättekul. De tyckte huset var fantastiskt fint. Vi har bara slappat hela dagen, läst bok och knytit smycken. Jag har hittat på ett eget mönster! :)
Vi tog en tur till butiken och köpte bland annat diskmedel, flera blockljus och en till ost. Till middag lagade vi en god wok med allt möjligt i, potatis, morötter, paprika, lök (påminde mest om en pyttipanna) och pasta och tortilla. Lite udda blandning, men väldigt gott! :)

Och så tog jag en dusch. Jag duschade på söndag morgon, och då var alternativet antingen kallt eller iskallt. Uff! Så idag när Karianne sa att det var varmvatten i duschen trodde jag först att hon var ironisk. Men nej, det var varmt vatten! :D Störtskönt!! :D

Imorgon ska vi åka till Chichicastenango och shoppa på marknaden. :) Och på torsdag ska vi ta en tur till San Marcos och San Pedro, grannbyarna, och kanske övernatta där, vi får se. :) På fredag får vi examensuppgiften, så därefter blir det bara plugg! :(

Nåväl, lite skoj under tiden kan vi nog ha också. Vi har tänkt gå på yoga, massage och lite fest också... :)

Spindelstatus: Den bor tydligen i fönsterkarmen, den har fortfarande inte flyttat sig. Men vi ska försöka ta kål på den. Har försökt två gånger att smasha den med en sko, men den kryper in under karmen igen. Jag hade hoppats på att få skriva tredje gånget gillt, men nä, den lever fortfarande.
Fjärde gången provade Miriam. Spindeln hade krypit ut rätt långt, jag antar att de jagar på nätterna. Hon missade, och spindeln kröp iväg vidare på vägen, riktigt snabbt faktiskt! :/ Jag försökte, bankade många gånger efter den, men missade. Plötsligt hoppade den från väggen och ner i soffan, och jag skrek som en tjej (ni förstår hur jag menar). Stackars grannen på nedervåningen. :/ Vi gav upp försöken och sov med stängd dörr den natten... :P

Krypstatus: Stora läskiga flygande kryp dunsar in mot glasväggen när de försöker ta sig in hit där det finns lysande lampor. Och så har jag mosat två små skalbaggar. Annars är det lugnt, inga mygg.

Skorpionstatus: Har inte sett fler. De kanske har emigrerat? :)

Massa kramar!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar