onsdag, maj 13, 2009

Dag 11 i Guate

Imorse åkte Karianne och Miriam. Och jag åker imorgon, till Antigua. Ska sova där två nätter, göra sista minuten shopping, skriva på examensoppgaven och mysa på caféer.
Men idag är jag stressad. Eller ja, jag blir som jag blir när jag packar. Mycket fram och tillbaka och sakta men säkert blir den opackade högen mindre. Och allt kan man inte packa på en gång. Just nu packar jag så att jag lätt kan komma åt det lilla jag ska använda i Antigua. Resten packar jag som om jag skulle ta flyget ikväll.
Nu är iallafall kofferten färdigpackad. Enligt vågen vägde den exakt 50 lbs, precis på gränsen. Hoppas den inte väger mer på flygplatsen. Men då har jag en plan! Jag har en liten väska som jag kan packa ner lite saker i och ha som handbagage. Det kan gå, men det är inte jättekul att fläka upp väskan på flygplatsen och sista minuten packa om. Men jag har packat i påsar, så det är bra.
Men det blir tungt igen! Jag fattar inte att kläder och småsaker kan väga så mycket tillsammans!? Bra att jag köpte våg, skönt att ha en aning iallafall...
Var tvungen att ta en paus och andas lite. Sitter på balkongen i min nya rosa genser, och det duggregnar och åskar och blixtrar. Snart blir det ösregn igen.
Jag tycker det är lite mysigt med oväder, iallafall om man är inomhus. Jag är åtminstone inte orolig. Det är skönt. :)

Ikväll kom Maria och Santos och åt middag. Jag skalade morötter och potatis (försiktigt! ville inte förlora flera fingrar..), hackade lök och stekte och friterade och kokade pasta och så mycket kokos såklart. :)
Jag var klar till klockan 18, då vi hade sagt att de skulle komma, bordet var dukat, med servetter på tallrikarna och levande ljus, och jag hade till och med hunnit diska en del kastruller.
Men 5 minuter över undrade jag. Jag ringde och frågade om de var på väg, och de sa att de skulle vara framme om 10 minuter. Det tog 20. Jag hann åtminstone diska allt och städa undan och göra fint, men maten kallnade lite.
Men de tyckte det var gott, tog två gånger. :) Men stackarna, det ösregnar hela tiden, så de var blöta när de kom (de hade paraply, men ändå), men jag lånade ut en handduk. (mycket men det blev i detta stycke!)
Nåväl. Vi pratade lite, men det var lite svårt, för de var båda ganska generade, och jag försökte hålla låda, prata om mig och vad jag har gjort och ställa frågor om festen som varit i byn och så. Maria berättade att hon saknade Rosalia, och jag sa att det gör min mamma också (saknar mig, alltså). :P
Efter maten visade jag lite fotografier på datorn, från Guatemala och Nicaragua, och det tyckte de var kul. :) Efter en och en halvtimme gick de hem igen. Så nu är jag ensam i mörkret igen. Hade tänkt vara uppe så att jag kunde skypa hem, men nu funkar inte modemet. Kanske pengarna är slut nu? Vet inte. Äsch, jag ska skypa dem när jag kommer till Antigua imorgon. Och jag har lust på en massage. Jag måste ha en massage! Varför är det så svårt att ta hand om sig själv? :P Nåja, det ska jag göra. Och skriva på examensoppgaven.
Nu verkar min dator helt kajko! ? Jag ska prova att starta om...

Datorn börjar nog gå sönder. Var tvungen att hålla in on/off-knappen tills den stängde av sig. :/ Men när jag startat om datorn så funkade modemet igen! :) Så nu väntar jag på tills jag kan ringa hem. :)

Sen ska jag sova, och imorgon blir det Antigua. Två nätter där, sen åker jag hem!! :D Äntligen!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar