onsdag, februari 11, 2009

Böljande vågor...

Igår kväll gick jag och Hilde ut för att äta, och på vägen stötte vi på 6 klasskompisar som hade handlat. De skulle också äta, så jag och Hilde väntade medan de lämnade ifrån sig matvarorna, och så gick vi ut och åt på Via Via. Jag var den enda som skulle läsa Spanska, de andra skulle läsa Pedagogik, så det var lite synd. Men kul också, för då fick jag hjälpa dem att beställa och översätta, eftersom jag var den ende som kunde spanska.

Maten var god och sällskapet trevligt. Plötsligt dök det upp en dam som undrade om vi ville vara med på en Frågesport, det kostade 20 C vardera och pengarna gick till en organisation som tar hand om gatubarn och ser till att de får en utbildning. Toppen, så visst.
Vi skulle komma på ett lagnamn, och jag föreslog Los Noruegas (norrmännen) och då sa de att jag är ju svensk. Nei (sa jag och började prata på norsk) jeg er norsk. Jeg er födt i Norge men har bott i Sverige siden jeg var 1 år. Ååh det tyckte de andra var kul, att jag helt plötsligt visade mig vara en annan än de trodde. :)

Frågesporten gick rätt bra, vi svarade rätt på 6 av 10 frågor. 5 pers var trötta och skulle gå hem, och det började plockas fram pengar. De gick, och Hilde satt och räknade och försökte få till notan. Ungefär 600 SEK för 8 personer blev det. :)

Imorse hade vi lektioner på Casa Procolo, som ligger inne i stan. Roger (husfar) visade oss vägen dit. Första lektion, spansk grammatik. Den norska läraren pratade bara på spanska, och jag förstod allt. :) Vi pratade om terminolgi, syntax, morfem och fonetik, saker jag redan kan. När vi pratade om fonem (som är den minsta beståndsdelen i ett ord som krävs för att man ska förstå) så tyckte jag att hon inte var riktigt tydlig. Jag kom med ett förslag, ordet Hästarna är ett ord, och för att få det till ett fonem ska man skala bort allt som inte behövs för att man ska veta vad ordet betyder, det vill säga "Häst". Så vi skalade bort pluraländelsen -ar och det bestämda formen -na. Jga tror att resten av klassen förstod bättre efter mitt exempel. :D

Sen fortsatte nästa lektion med en Nicaraguansk lärarinna. Vi började lätt med en presentation av oss själva (och på denna lektion måste alla prata spanska hela tiden) och sen lyssnade vi på en sång och dansade till den. Därefter läste vi texten till sången och hon förklarade vad den handlade om, det var om Leons historia. :)

Sen gick jag hem, la bort skolböcker och packade istället badkläder, och så tog vi bussen till stranden. Väl där åt vi lunch, och sen badade jag. :D Stora vågor, lite läskigt för ibland tumlade man runt så mycket att man inte visste var man var. Dunsade emot bottnen mycket också, men jag ville inte sluta bada, för det var så svalt och skönt. :) Jag hade på mig mina dykskor, och många tyckte att det var en bra idé, eftersom sanden är så brännande het. Sen plockade jag lite snäckor och så åkte jag hem.

Väl hemma ville jag ta en tur runt i stan. Vandrade runt en bra stund och bara tittade. Köpte lite färgglad tråd så att Johanna kan lära mig knyta armband och så köpte jag en vattendunk.

Sen dess har jag skrivit i bloggen. Vi har haft husmöte och bestämt praktiska saker som t.ex. utrymme i matskåp och kylskåp, och sjungit "Hurra för dig" till Lene. Vi ska ut ikväll och äta och fira henne. :) Jag har blivit bjuden på vattenmelon och galiamelon. Nu måste jag sluta skriva och vara lite mera social. :)

Kramkram allihopa!

1 kommentar:

  1. ÅÅ vad härligt, vilka skoldagar du får:-D. Lite plugga och lite bada, vet du är det så det ska va kanske även jag skulle orka, plugga altså.
    Du har väl hamnat i "rätt" spanskaklass? Har ni fått resultatet från testen?
    Kul att vara Norsk sådär lite i skjortärmen att trolla fram, hihi.
    Ja gumman social är viktigast, även om jag tycker det är jätteroligt att läsa din blogg. Lägg tiden på kompisar, det är ingen som förvänar sig nåt annat, eller hur???( här ska alla ni som läser hålla med)

    Om du inte redan gjort det så köp ett skåp, det kanske var lite dyrt, men tänk på alla fördelar. Slippa släpa alla grejer måste ju vara värt en hel del.

    Bamsekram mamma

    SvaraRadera